15 October 2007

Fem prisvärda författare!

I veckans Bokfemma är det dags att välja kandidater för Bokfemmepriset... Jag har Beslutsångest stämplat i pannan, så jag har åtta namn på listan bredvid mig och antingen så väljer jag fem nu genom lottdragning eller så blir det aldrig en lista..!
Here goes!


Min första kandidat är Agatha Christie. En dam som lärde mig att uppskatta deckare i tonåren och vars skrivsätt jag beundrade och beundrar.


Min andra kandidat är Astrid Lindgren. För att hon gav mig (och alla andra barn) Pippi. För att jag kan prata Saltkråkan med mina holländska vänner. För att Idas sommarvisa genast får mig att tänka på Emil, griseknoen och småländsk sommar. Och för Nangijala!


Min tredje kandidat är Marianne Fredriksson. För alla hennes vackra böcker om livet och de som lever där. För Eva, Hanna, Johanna och alla andra fantastiska kvinnor hon porträtterat - och Simon.


Min fjärde kandidat är J.K. Rowling. Jag gillade Malins motivation och jag gillar att det finns barnböcker som även vuxna köar för mitt i natten! :)


Min femte kandidat är Åsa Larsson. En av Sveriges bästa deckarförfattare, om inte den bästa. Svart stig, Solstorm och Det blod som spillts. Samt ett väldigt bra Sommar program förra året.

Nu är det bäst att jag trycker på Publicera för annars så heter Åsa Hanne-Vibeke eller så heter Marianne Donna eller kanske J.K. heter P.D. Eller så kanske jag ångrar mig helt och väljer fem manliga författare.. Beslutsångest...!

This time the Bookfive was about choosing 5 candidates för a Bookfive Price (like the Nobel Price but better!)

1 comment:

Signe said...

Hej, Lindgren är helt ute för mig. Men Åsa Larsson kommer nog med hos mig.
Signe