27 August 2007

Ny bokfemma!

Vilket kul ämne i veckans Bokfemma! Nämn 5 böcker som säger något om dig själv!

Först och främst en bok som är så gammal (1969) att det inte finns en bild att hitta på nätet (och jag är för lat för att fotografera den). Men boken som följt mig genom livet, med ett ämne som ligger mig så väldigt varmt om hjärtat: Terrierboken av Barbro Eklund

Nästa bok, eller mer korrekt, nästa författare är Dalai Lama. Lycka är en av hans böcker som ständigt finns i min närhet.

Orkidéer! En hobby jag haft i mer än tio år nu. Familjen Rittershausen är en av orkidévärldens stora auktoriteter. På årets Chelsea Flower Show i maj köpte jag tre orkidéer av dem - en blommar fortfarande och de andra två har just nya knoppar!

Reser gör jag gärna! Äter gör jag minst lika gärna! Så när jag planerar årets vinterresa (en månads backpacking i Vietnam, Laos och Kambodja) så är det böcker som Ant Egg Soup jag läser istället för vanliga resguider. Är just nu halvvägs igenom boken, och den är helt underbar!

Mat ja, en av mina nyare kokböcker är Det glömda köket. En bok jag är glad att jag hittade - och köpte!

Jag kan inte lämna Annas örtagård utanför listan - den har varit en favoritbok som jag läser i ofta, ända sen jag hittade den en gång för länge, länge sen.



Så det blev fem bilder - sex böcker. Listan hade kunnat göras än längre, om jag skulle lagt till historieböcker, IT-böcker, språkböcker, vinböcker, whiskyböcker, reseguider... Tur för er att det heter Bokfemma!! :) Troligt är också att om jag gjorde listan imorgon så skulle den kanske se annorlunda ut. Men så är det!

Yep, sorry another post in my mother tongue... But at least this time some of the books are in English. (short explanation: every week Malin presents a theme for the week's Bokfemma, i.e. five books, this week the theme is non fiction books that tell something about you)

4 comments:

Anna said...

Vi är många som har med Anna Bergenström på listan. Hon är ju verkligen inspirerande, allt ser så gott ut!

AnnCharlott said...

Låter spännande med din resa. Jag har också rest runt i dessa länder och det var fantastiskt. Jag kan rekommendera Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling. Det är lite av en blandning mellan fakta och fiction men ger en bra inblick i landets nutidshistoria (märligt ord egentligen, nutdishistoria). Utrikespolitiska institutet ger ut lättlästa kortfattade böcker i en serie de kallar "Länder i fickformat". De ger en bra bild av landets kulturella, politiska och ekonomiska situation.

*Malin* said...

Ja, ujujuj vad avis man blir på din resa. Jag hoppas du kommer att skriva om den här sen så man kan följa med på resan här iaf? :-)

eva said...

Malin,
Klart jag kommer att posta om resan! Funderar på att ha en resedagbok under resan (kommer att länka till den isåfall), och posta foton här när jag är tillbaka. Men det är 96 dagar kvar, så gott om tid att bestämma mig, ändra mig, bestämma mig... :)

Anncharlott,
Pol Pots leende finns på min lista av böcker att köpa. Jag ska också titta närmare på de andra böckerna du tipsat om.

Anna,
Visst är Anna Bergenströms böcker bra! Jag har flera av dem och använder ofta hennes recept som bas (gillar att ändra i andras recept..!)